Wist u dat...?

u niet té veel mag gebruiken van lightproducten? De kans dat u op die manier toch te veel suikers binnenkrijgt, is groot.

het belangrijk is om goed te eten na het sporten? Uw spieren hebben namelijk na een sportieve prestatie voeding nodig om terug sterk en stevig te worden.

een regelmatig leefpatroon wat betreft eten (dagelijks 3 hoofdmaaltijden en 2 tussendoortjes) en slapen (gemiddeld 7 à 8 uur per nacht) leidt tot een gezondere leefstijl?

dagelijks voldoende (30 minuten tot 1 uur) bewegen zeer gezond is? U hoeft hiervoor zeker niet wekelijks het sportcentrum te bezoeken, vaak gaat het al om kleine veranderingen in uw dagelijkse gewoonten (vb. systematisch de trap nemen i.p.v. de lift, een winkel- of bakkersbezoek met de fiets i.p.v. met de auto, …).

er heel wat tips voor gezonde en lekkere tussendoortjes te vinden zijn op het internet?

het ontbijt een belangrijke maaltijd is, die u niet mag overslaan?

u ’s morgens tijd kan winnen voor een rustig ontbijt door de avond voordien reeds voorbereidingen te treffen (vb. lunchpakketten klaarmaken en in de koelkast bewaren, de ontbijttafel al dekken, tussendoortjes klaarleggen, …).

u uw kinderen kunt laten meehelpen tijdens het koken? Zo leren ze wat gezond koken inhoudt, proeven ze sneller meerdere dingen en bovendien kan dit de ouder/kindband ook versterken!

u vaste maaltijddagen kunt inplannen zodat er voldoende variatie aanwezig is in uw weekmenu? Zo wordt woensdag bijvoorbeeld pastadag en vrijdag visdag.

u en uw gezin de maaltijd best nuttigt terwijl u aan tafel zit? Laat uw kinderen dus niet rondlopen maar maak van de maaltijd gebruik om dagelijks een gezellig familiemoment te beleven. Probeer ook een aanvaardbare tijdsduur te vinden: niet te lang maar ook zeker niet te kort.